Osa IV 20.10.


Aamupäivän asiantuntijana Eliisa Moilanen
Ketterän Jämsän positiivinen LEAN -uutistoimitus



Ryhmä 1. 


Jämsästä uusi vientituote maailmalle!
Ympyrä oleellisena asiana tässä. Paikallisen muistiyhdistuksen vetämä hanke, joka on keskittänyt muistiasioiden edistämisen ympärille. Useita henkilöitä kehittämässä muistiyhdistyksen kanssa vetovoimaa Jämsään. Viime keväänä muistiyhdistyksen hankkeen ihmiset olivat Japanissa esitelleet kehitystyötään ja Japanissa oltiin vaikuttuneita. Noin kuukausi sitten japanilaiset saapuivatkin vierailulle Jämsään ja he vievät kehitystyötä muualle maailmaan ja Jämsä markkinoi ahkerasti somessa. Tuote on yhteinen asia: muistisuunnistaminen - muistiterveyden edistämiseksi. 

Muistiyhdistyksen sivuilta löytyy videoita, Jämsän sivuilta pitäisi löytyä myös kohta. Aikuisille sekä nuorille suunnattu video. Aivoterveys lähtee liikkeelle jo lapsuudesta. Ei kuivia terveysaiheisia videoita, vaan interaktiivisia. Voi etsiä itseä kiinnostavia ihmisiä ja tehdä testejä. Tästä tulee kansainvälinen menestyt. KLIKKAA TÄSTÄ katsoaksesi video Youtubessa.

Yhdistetty voimavaroja
Rikottu rajoja, myös kolmannen sektorin kanssa

Jämsäläinen innovaatio, jolla tuetaan elinvoimaa. Kolmas sektori ja kaupungin palvelusektorit mukana. Tämä on verkostoitumista, tukee ennaltaehkäisyä, on tuotteistettavissa.
 
Ryhmä 2.



Suksee syntyi Jämsässä

Poliittiset päättäjät ja virkamiehet lähteneet samaan suuntaan elinvoiman kehittämisessä. Ollaan menty pitkälle eteenpäin ja ymmärretty tavoitteellista työtä.

Palaute sähköistyy Jämsässä
Asiakkaat, kansalaiset ja vierailevat näkevät jotain, josta haluaa antaa palautetta. He voivat lähettää sähköisen viestin. Prosessia mietitty eteenpäin myös niin, että asiakkaalle viestitään värikoodein takaisin, missä vaiheessa asiakkaan palautteen käsittely on.

Lisälööppi 
Todellista tilannetta ja substanssia esille

Vikapalaute
Virkamiesmäinen tapa tiedottaa, mutta on kuitenkin asiaa. 

Ryhmä 3. 


Jämsän perhepäivähoito hyppäsi 2020-luvulle!
Muodostuu erilaisista asioista: onnellinen poerheenäiti saanut työpäivän jälkeen lapset nukkumaan. Hoitovuorot voi ilmoittaa sähköistä kanavaa pitkin. Perhepäivähoitajat saaneet kännykät ja läppärit. Läppäreillä ja kännyköillä hallinnoidaan työtä. 

Iloinen esimies, jolla nuttura ollut aiemmin kireällä. Toisinaan jopa aikaa judoa kahvia ja käydä vessassa. Paperista, kynistä ym. käsipeleistä pyritään eroon.

"Onpa kätevää, nyt miehenikin tietää, milloin lapset ovat hoidossa"
"Tieto kulkee paremmin"
"Säästää aikaa, kun ei kirjoiteta kynillä ja syötetä koneelle"

Mitä jatkossa?
Nyt käytössä perhepäivähoidossa, joka ollut haasteellinen kokonaisuus. Tarkoitus laajentaa päiväkoteihin. Pankeissa siirretty asiakkaalle -> tavoitteena, että vanhempi tekee enemmän jatkossa. Etuna se, että voi tehdä itselle parhaiten sopivalla hetkellä. Prosessit sähköistyvät. Samoja tietoja näpytellään moneen kertaan -> kun tieto kerran johonkin viety, niin se on aina käytettävissä. 

Päivähoidosta päästään jo kouluihin. Tieto siirtyy päivähoidosta kouluun automaattisesti.  

Esityksen lopuksi nousi esiin: Tietojen pohjalta arviointeja ja tutkimuksia.

Ryhmä 4 


Tajunnan räjäyttävää oivallusta
Uutta strategiakoulutusta, johon innostuttu ja muuta kehitystä ja koulutuksia. 

Sähköä ilmassa 
On siirrytty sähköiseen kalenteriin melkeinpä heittämällä. Myös muiden sähköisten järjestelmien käyttöä pyritään tehostamaan. 

Ryynit torniin
Vaihteleva puuromenu joka päivä.

Ryhmä 5. 



Vastaanottokeskukset: Jos edelyttää toimenpiteitä, niin saamme monialaisuutta nähdä tätä asiaa. Mahdollisuus tarjota datakeskukselle palveluja ja kaupoungin miinusta vähennettyä.

Ryhmä 6.


Kaupungin intraa rakennetaan sharepoint-pohjalle. Otetaan huomioon henkilöstön tiedon jakaminen. Otettu myös käyttöön Yammer. Näin emme käytä aikaa samojen asioiden ratkaisemiseen, vaan voimme oppia toisiltamme. Osaamista jakamalla voidaan parantaa koko kaupungin tulosta. Tietoa jakamalla myös kunnioitus paranee. 

Twitter: Henkilökohtaisella tasolla ollut valtava tiedonammennuksen lähde. Siellä on valtavasti asiantuntijoita ympäri maailmaa. He jakavat omaa osaamistaan.

Kolmet hautajaiset ja yhdet häät tarkoittaa sitä, että monista asioista on luovuttava paremman tulevaisuuden luomiseksi. On siirryttävä uusiin tapoihin tehdä töitä. Tehdään kokonaisuuksia eikä olla omissa siilotörpöissämme. "Näissä häissä ei kuokita" - ei rajata pääsyä, vaan avoimesti kaikille. 

Ryhmä 7.


Rugbystä oivallus johtoryhmätyöhön
Auli Korhonen, Kari Stenlund, Anna-Liisa Juurinen

Johtoryhmä on siirtynyt pilveen ja kokoontuu päivittäin Trellossa tavoitteenaan sparrata tiimi parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Trelloon kirjataan kehittämisaihiota ja viheliäisiä ongelmia, joista on mahdollisuus keskustella ja yhdessä selvitä.

Trello on tasa-arvoinen. Se antaa kaikille mahdollisuuden tuoda esiin näkemyksensä ja pakottaa asiallisuuteen keskusteluissa.

Trelloon tallentuvat asiat ja ne tulee priorisoitua luontevasti.

Trello kannustaa yhteisvastuulliseksi, sillä isot asiat ja niihin liittyvät keskustelut säilyvät Trellossa. Ne eivät katoa s.postien joukkoon, niitä ei mitätöidä toteamalla, että olihan siitä joskus puhetta.

Let's scrum!
Trello mahdollistaa joukkuehengen kasvattamisen rugbystä tutulla tavalla ajasta ja paikasta 
riippumatta.


Arviointi
Loppuvuodesta johtoryhmän toimintaa tullaan arvioimaan luotettavan toimijan taholta.  

Ryhmä 8. 

Jatkokehittelyssä keskityttiin perusopetuksen puoleen
  • Yhtenäinen perusopetus keskustataajamaan
  • Aineenopettajien ja luokanopettajien vahvuuksien entistä parempi hyödyntäminen
  • Sähköiset opetusmenetelmät (saksan opetuksessa ja ET:ssä jo käytössä)
  • Toimivan ja hallittavan johtajuusjärjestelmän aikaansaaminen
  • Esimiehille selkeät tehtävänkuvat 
Koulujen yhdistämisen positiiviset asiat: Ylä- ja ala-aste melko lähellä toisiaan. Voidaan yhdistellä huomattavasti helpommin. Jatkoideoita helppio löytää. Sähköisten opetusmenetelmien mukaan tuleminen. Sähköinen opetusmenetelmä käytössä A2-Saksassa. 

Ei pelkästään hyvää. Koko paketti mietittävä toimivaksi. Ei voida LEANata ihmisiä pois. Prosesseista saatava toimivat ja miettiä meidän perustehtävää. 

LOUNASTEHTÄVÄ: Iltapäivällä Jämsän pieni LEAN-opas. Menkää hyvässä seurassa lounaalle ja kirjoittakaa oikeasti ylös se, mitä täällä seuraavan 105 päivän aikana leanataan. Selkeitä, pieniä ja yksinkertaisia ohjeita.  

Leanasimme Jaanan kanssa ruokatauolla. Leanasimme alle 5 minuutissa. Kolme isoa muutosta vaikuttaa maailmaamme. Yksi on ikääntyminen. Ongelmana siitä on alettu puhumaan vuonna 91. 60-luvulta asti tutkijat ovat tienneet ikääntymisen ongelman. Meillä on pian läntisen maailman heikoin huoltosuhde. Väestön ikääntyminen on siitä erikoinen ongelma, että se on täydellisesti ennustettavissa. Ihminen ikääntyy vuoden vuodessa. Väestö ikääntyy juuri niin kuin on ennustettu. Mitä ollaan tehtyu asian eteen? Ei mitään. Emme koulujärjestelmää, olemme hieman karsineet palveluita. Mutta ei juuri muuta.

Toinen iso ongelmamme on talouden haasteet. Talouden haasteet ovat tulleet yleiseen tietoisuuteen vasta muutamia vuosia sitten. Olemme ison rakenteellisen muutoksen edessä. Meidän työn hinta on liian korkea ja julkinen sektori liian iso. 

Kolmas haasteemme on kansainvaellus. Merkelin mukaan se on suurin haasteistamme. Me emme tiedä, mitä tehdä. Milloin on tiedetty, että ollaan tällaisessa tilanteessa? Kuukausi sitten kukaan ei osannut kuvitella tilanteen olevan tämä. Mitä tapahtuu viikon päästä? Emme tiedä. Miten suomalaiset ovat pärjänneet? Aika hyvin. Kaikki ovat saaneet ruokaa, kukaan ei ole nukkunut ulkona, ensimmäiset ovat jo koulussa Hämeenkyrössä. Aika hyvä yhteiskunta. Todella nopeaa toimintaa, hyviä ratkaisuja. Kunhan ongelma on riittävän iso.

Meidän koneemme toimii ison ja valtavan kriisin puhjettua. Mutta vasta silloin. Hankalassa tilanteessa ratkaisemme asioita paremmin, kuin tavallisessa. Ketterässä kehittämisessä pitää ajatella, että meillä on 24 tuntia aikaa tehdä päätös siitä, kun olemme saaneet idean. Seuraavassa aallossa päätös laajenee. Meillä on 21 päivää aikaa tehdä kokeilu. Jos jotain ei saa tehtyä kolmessa viikossa, niin todennäköisesti asia ei onnistu kuitenkaan. Tämän jälkeen aikaa on 105 päivää, jonka jälkeen into ja rytinä loppuu. Me kestämme rytinää 105 päivää.

Hyvinvointihotelli, jossa lobbybaari. Mielenterveyskuntoutujat voivat tehdä marenkeja baariin tarjoiltaviksi. Respassa he voivat ottaa vastaan ihmisiä. Hyvinvointihotellissa on kuusi huonetta, jotka on kaikki erilaisia. Kuka tahansa voi tulla hyvinvointihotelliin yöksi. Hotellin kahvila on auki aina. Siellä voi voimaantua hetken. Hotellissa on myös rantasauna, jossa on yksi huone. Hyvinvointihotellin palveluun kuuluu aamiainen, joka syödään jonkun kanssa. Jos tehtäisiin kriisiyksikkö, niin olisi tiukat määräykset.Pitäisi olla oikea henkilökunta. Prosessiin menisi vuosia aikaa. Mutta kukaan ei kiellä perustamasta hyvinvointihotellia. Tästä otetaan hotellimaksu 52€.

Hyvinvointihotelli rytmittyy seitsemän vuodenajan mukaan. Ihmisten mielenterveysongelmat ja haasteet rytmittyvät vuodenaikojen kierron mukaan. Toimimme kaamoksessa hyvin eri tavalla, kuin muualla.

Maltan bruttokansantuotteesta 14 % tulee nettikasinoista. He ovat unohtaneen olemassaolevat esteet ja sallineet nettikasinoiden perustamisen. Ihmiset elävät nettikasinoista, joita pyörittävät suomalaiset ja ruotsalaiset nuoret miehet. He käyvät Maltalla töissä ja lentävät sinne reittilennoilla. Siellä on yhteisö, jossa on satoja suomalaisia.

Rokuan liiketoiminta on romahtanut. Ei tule kuntoutukseen ihmisiä. Uutta liiketoimintaa tarvitaan, mutta ei tiedetä mitä. Muutaman minuutin parviälylläm tehdyssä leanauksessa päätettiin, että kotihoidon ja palveluasumisen vanhukset menevät Rokualle. He ottavat jouluksi paikat Rokualta ja Rokua tarjoaa vanhuksien omaisille myös paikat. Kuntien ihmiset saavat pitää lomansa, vanhukset saavat hyvää palvelua ja Rokualle tehdään tulevaisuussuunnitelma. Päätös tehtiin 24 tunnin sisällä. 

Pienryhmäkeskustelu: Tuleeko lounaskeskustelun aiheista ja äsken esitetyistä esimerkeistä mieleen ajatuksia?
  • On paljon helpompi saada anteeksi, kuin saada lupa. Tämä on yhden sivun teema.
  • Estetiikkaa ja kauneutta pitää löytyä. Vaikka leanattaisiin mitä ja missä. Kaiken ikäisille. 
    • ympäristössä
    • mielihyvä
    • taide 
    • äänimaailma
    • tuoksu 
    • Estetiikan, esteettämyyden ja saavuttamisen kombinaatio
    • Estetiikka piristää päivää
Kauneus on aikojen saatossa muodostunut estetiikaksi ja taiteeksi, hyvyys taas etiikaksi ja moraaliksi. Ajattelemme tietopuolisen työn olevan hyödyllistä ja estetiikkaan liittyvien asioiden olevan hieman "akkojen hommaa". Käyttäjälähtöisen palvelumuotoilun keskeisiä asioita on se, miltä tila näyttää, kun siihen ensikerran astuu. Suomessa, etenkin julkisessa rakentamisessa tai vanhusasumisessa, ei juuri panosteta estetiikkaan. Sisääntuloestetiikkaan pitäisi ehdottomasti panostaa.
  • Muutoksen hakemisen rajoittaminen. Hankintapäätöksiin liittyen siis. 
  • Älä pelkää markkina- ja hallintaoikeutta tai Avia
  • Ole peloton ja toimi oikein!
  • Pelko tappaa innovatiivisuuden
  • Kaiken pitää olla kaunista; tulosteen pitää näyttää hyvältä, mielellään myös tuntua 
  • Älä loukkaannu
  • Tilaa itse kahvisi - huomioi myös muut! Kahvia tilattu 47 hengelle, iltapäivällä kahvit haki 25 hlö
  • Älä kuvittele tekeväsi yksin kaikkea - tieto jakoon! 
  • Jos jokin ärsyttää, niin tee asialle jotain. Älä valita!
  • Viimeiselle sivulle: Roadmappi - Miten leanataan? Työmenetelmiä - homma ei toimi, miten saadaan toimimaan? Avainsanat RYHMÄSSÄ ja MITEN 
Lean-oppaaseen lause: Tuhoamme luovuudella vanhat pinttyneet rakenteet ja toimintatavat. Synnytämme uutta työtä ja lisäarvoa asiakkaalle. Nostamme reagointinopeutta, laatua, osaamista ja tekemisen intoa ja saamme siten nykyiset resurssit riittämään kasvaviin tarpeisiin.
Meillä on järjetön määrä "pikkumapittajia", jotka tekevät pientä turhaa työtä. Jos et löydä omasta työstäsi mitään "mapitettavaa", niin tuskin olet tarkastellut työtäsi oikeasti. Jos kartonkitehdas on
elämysbisneksessä, niin olette tekin! Bulkki ei ole tulevaisuutta.   

Seuraava yleisinnovaatiomme on ICT. Työt muuttuvat. Meille jää työt, jotka liittyvät moraaliin, hyvyyteen, empatiaan jne. Orkesterointi eli asioiden järjestely ja muotoilu jäävät. Rutiinit siirtyy koneille. Siirrytään siis hallinnan kulttuurista virtausten kulttuuriin. Hallinnan kulttuuri tarkoittaa sitä, että meille on muodostunut rakenteita. Työtä tehdään tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Työ on sidottu tehtäväkuvauksiin ja rakenteisiin. Meitä ohjaa ohjeet ja normit. Ajattelemme, että ihmisen voi korvata aina toisella, kunhan tehtävän kuva on kirjoitettu tarpeeksi tarkasti. Puhutaan paljon tiedottamisesta, siis ylhäältä alaspäin tapahtuvaa viestimistä.

Maailma muuttuu ameebamaiseksi, projektiluontoiseksi, jossa tehdään nopeasti asioita. Työtä tehdään erilaisissa ympäristöissä eri tavalla. Hallinnan kulttuuri katoaa. Uudessa maailmassa voisi olla esim. tiedonvirtautumisjohtaja. Laadunhallinta tästää usein minimilaatuun, jossa ei ikinä päästä itse innostumiseen tai asiakkaan innostumiseen. Uudessa maailmassa on attraktiivisia soluja, jotka vetävät virtauksia puoleensa. Niihin liittyy anarkiaa ja yhdessä tekemistä. Matti Lehti - Digitaalinen palvelutuotanto murroksessa kannattaa lukea.

Vision pitäminen avoimena jonkin aikaa ja erilaisista näkökulmista tarkasteltuna voimme tarkastella sitä, onko visio:
  • mahdollista?
  • tarpeellista - kannattaako nähdä vaivaa?
  • osa isompaa ongelmaa? Mikä on oikea ongelma?
  • tehdään kokeilu (Rapid Pilot)
  • uusi toimintamalli
Kokeillaan nopeasti asioita, joite te haluatte kokeilla. Rahanjako organisaation sisällä ei ole ratkaisu. Julkisen sektorin juttu on resurssiviisaus. Mietitään, miten käytämme omat resurssimme. Palkitaan niitä, jotka toimivat oikein. Se on osoittautunut vaikuttavaksi.

Julkisen sektorin koulutukset on kalliita ja ne on usein osallistujamääriltään rajoitettuja. Ei ole reilua jättää koulutusta puolessa välissä kesken ja näin viedä paikkaa siltä, joka olisi ollut halukas käymään koulutuksen loppuun asti. 
Kaikki koulutus on kehittämistä. Tulen itse sinne myös tuottamaan, opiskelejanakin. Julkisella puolella olemme liiaksi tottuneet yksilökoulutuksiin.

Kunnallisella puolella pystytään toimimaan fiksusti ja vastuullisesti. Olemme vain tottuneet ratkaisemaan asioita tietyllä tavalla. Julkisella puolella asioita on ratkottu lisäämällä resursseja. Julkisella sektorilla prosessit on huonoja. Yksityisellä sektorilla prosessit on paljon yksinkertaisempia ja ovat aina leanattavissa. Julkisella puolella kun rupeat leanaamaan huonoja prosesseja, niin me tehostamme väärin toimivaa prosessia. Emme voi käyttää samoja menetelmiä, vaan meidän pitää ensin löytää järkevät työt ja "mapittajat".

Parviäly, nopeat kokeilut ja olennaiseen keskittyminen on avainasioita.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti